Kurumsal Kimlik Tasarımının Günümüzdeki Yeri ve Önemi
Zaman içinde bazı noktalarda, “markalaşma” ve “logo” kelimeleri birbirlerinin yerine kullanılmaya başlamıştır. Markalar birçok firma için, logolar önde olmakla birlikte görsel ve kurumsal kimlik disiplini süsleme amacıyla düşünülmüştür.
Temelde, kurumsal ve marka kimlikleri ürün ve hizmetlerde firmanın kültürü, karakteri, kişiliğin ifadesi ve yansıması vardır ve tüketiciler, çalışanlar, tedarikçiler, ortaklar ve yatırımcılar ile bu yansımaları ilham verici bularak bunlara güvenirler. 20. yüzyılın ortalarında, görsel kimlik sistemlerinin geliştirilmesi hemen hemen tüm marka girişimlerine dayanak olmuştur. Coca-Cola, IBM, Mercedes, Ford, Levis ve Mc Donalds - akla çabuk gelen bazı örnekler arasındadır ve ikonik markalar haline gelmişlerdir. Bu ikonik kimliklerin başarısı çoğunlukla 2. Dünya Savaşı sonrasında tüketici odaklı ekonomilerde patlamasının, yansımaları olan reklam mesajları ile sürdürülmüştür. Kurumsal firmaların görsel kimliklerinin basit ama güçlü olmasında ki en büyük etken tüketicilerin ve genel kitlenin bu firmayı kolayca anlamak istemesiyle doğru orantılıdır. Görsel anlatım değerleri güçlü olan firmaların bilinirlik ve endüstriyel zafer kararlılıkları onları diğer firmalardan ayıran özellik olmuştur. 20. Yüzyılın sonlarında, dünyamızın teknolojisi tamamen değişmiştir. İnternet ve sonradan da sosyal medya tüm markalar için önemli bir hale gelmiş ve kim olduklarını bu şekilde ifade etmeye başlamışlardır.
Dijital markaların yeni nesil - Apple, eBay, Yahoo, Google, Amazon, Facebook, Netflix ve daha birçok yıkıcı yenilik düzenlemesi ve sürekli, hızlı değişim içinde olmaları kurumsallaşmaya çalışan firmalar için yeni bir ihtiyaç doğurmuştur. Dijital markalar bu neslin içine doğmuş dijital evrenin serbest bırakma enerjisinden, kendi görsel dil, kültür ve ikonografilerini yaratmışlardır. Hız ve değişimi kucaklamak bu yeni markaların özünde vardır. Ve bu yüzden tüm kategorilerde ki markalar, tüketici ve direk olarak firmalar içindir. Markalaşma stratejisi artık efsane olan Saul Bass, Paul Rand ve Walter Landor gibi artık efsaneleşmiş isimler markalaşma stratejilerini oluştururken yıllarca uğraşmalarına rağmen artık bu süreç günümüzde çok kısalmış ve en uzun vade 6 aya kadar düşmüştür. Tasarımcılar bugün bir şirketin ya da ürünün marka kimlikleri oluştururken, 20. yüzyıl değerleri olan statükoyu esas alıp, bir markanın ihtiyacına adapte olarak tüketici odaklı, esnek, çoklu-duyumsal deneyimler yaratıyorlar.
Kuralların sürekli değişkenlik gösterdiği dijital mecralara bağlı dünyada, görsel kimlikler artık statik fiziksel belirteçler olabilir. Bunun yerine iş adamları görsel kimliklerini ve tasarımlarını yeni nesil felsefelerini yansıtacak şekilde gelişmiştir. Aydınlanmış iş liderleri ürün ötesinde bir duygusal temelli fikir temsil etmelidir, bu duygusal olarak güçlü, çok değerli bir marka yaratmak için farkındalık gerektirir. Onların logo tasarımcıları değil, bunun yerine ilgi çekici ve zorlayıcı deneyimler üreten tasarımcıları vardır! Görsel kimlik programlarının hızlandırılmış dünyada ilgili kalması için, tüketiciler ile ortak değerleri yansıtan, vizyoner, esnek, ve visseral gerçek bir kararlılık için olmaları gerekir. Bir marka için vizyon müşterileri ile zengin, duygusal bağlantılı ve iyi tanımlanmış değilse ve görsel kimlik merkezli görünmüyor ise, 21. yüzyıldan daha sonra da marka görülebilir ancak kişilik eksikliği olacaktır. Ve kişiliği olmayan bir marka, ruhu olmayan bir markadır. Görsel kimlikler bir markayı ifade etmekte ufak bir yere sahip olmalarına rağmen tüketicinin zihninde her zaman ilk yapılan bağlantı kalır.
Peki Tam Olarak bir Kurumsal Kimlik Nedir?
Birçok kurumsal kimliğin sadece kendi örgütlerinin kalitesini ve değerlerini temsil eden tanınabilir bir logolarının olduğuna inanıyorum; ancak, güçlü bir kurumsal kimliği oluşturan birçok detay arasında logo sadece ufak bir bölümdür. Güçlü bir görsel kimlik, bir kuruluşun kişiliğini ve değerlerini aktarır aynı zamanda her pazarlama stratejisini ve taktiğini de içinde barındırır.
Progressive örgütler derinlemesine bir kuruluşun kimliğini açıklar ve bu görüntü her zaman tutarlı bir şekilde sunulmaktadır bu yüzden kuralları özetleyen kurumsal kimlik kılavuzları, bu kişiliği ve görsel yönü yakalamak anlamında önemlidir. Birleşik görüntü oluşturmak adına bu parçaların hepsi ortaklaşa bir organizasyondur ve onun ürünlerinin veya hizmetlerinin ilk izlenim açısından her zaman iyi bir bütün olarak gözükmesi gerekmektedir.
Kurumsal Kimlik Önemi
Bilinçaltında bir örgüt ve onun hizmet veya ürünleri hakkında tüketicilerin duygularını şekillenmelidir, çünkü güçlü bir kurumsal markalaşma esastır. Tüketicilerin etkileşim anından itibaren, bir kuruluşun hizmet veya ürünleri hakkında duygularını bilinçaltında takviye edilir. Genellikle, bu duyguların bir tüketicinin yaşam süresini son anına kadar bilinçaltlarında saklanmaktadır.
Bir örnek ele alalım. Hangi fast food restoranı, 120 ülkede ve her yerde gibi görünüyor? Evet bildiniz; McDonald’s. McDonald’s ın bu kadar başarılı olmasının nedenlerinden biri de son derece tanınabilir bir marka kimliğinin olması. Dünyanın herhangi bir yerinde hangi McDonald’s çıkışına gitseniz genellikle hepsinde menüler benzer veya aynı olacaktır, gıda aynı kalitede ve aynı tatta olacaktır - ve biri bile onların maskotu, Ronald McDonald çalıştırmakta olabilir. Bu marka tutarlılığı McDonald’s ın tüm zamanların en büyük markalarından biri olmasının nedenlerinden biridir.
Kısacası kimlik, bir markanın fiziksel tezahürüdür. Genellemek gerekirse, bu bir logo ve kurallar kümesi tarafından yönetilen vb şirket antetli, kartvizit, web sitesi gibi tüm desteklenen birkaç aygıtı içerir. Kurumsal kimliğin uygulamalı ve görsel süreklilik ve tanınmasının korunması medya uygulamaları karşısında baskılı parçalar, renk paletleri, yazı biçimleri, sayfa düzenleri-, menü kartları, üniforma, mağaza mobilya, ürün ambalajı gibi bir bütün çerçevesinde görünmesidir.
Günümüzün rekabetçi pazarında, kurumsal kimlik standartları oluşturmak zorunludur. Firmanıza gelen bir ziyaretçinin şirket içinde herkes ve her şeyi bir bütün olarak görmesi, tek tek çalışanların, ofislerin, mağazaların, şirketin bir bütün olarak yorumlaması o kuruluşun bilinirliğini her zaman arttıracaktır.
Özetle, kurumsal kimlik amaçları şunlardır:
- Bir kuruluşun; hizmet ve ürün / markası için tek ve net bir görsel kimlik oluşturmak,
- Profesyonel, güvenilir ve çağdaş bir kuruluş olmak
- Kuruluşun marka değerlerini kalkındırmak ve medya uygulamalarının da tutarlı, görsel sunum standartlarında olması
Kurumsal Kimlik sayısız şekilde birçok organizasyona yarar. Sağlam bir kurumsal kimlik geliştirmesine yatırım yapan bir kuruluş, müşterilerine "biz kalmak için buradayız." der. Bu müşterilere sadece çekici değil, uzun ömürlü bir işaret, ama aynı zamanda potansiyel yatırımcılara arzu verir. Bir endüstride güvenilir olmak, başarılı olma konusunda ciddi bir göstergedir.
Sonuç
Fonksiyonel bir kurumsal kimlik bir organizasyon hakkında, kurumun idealleri, motifleri ve hedeflerini aktarır. Tutarlı ve işlevsel bir kurumsal kimlik yaratmak o kuruluş için büyük bir avantajdır, bu tarzı oturtmuş kuruluşlar hem her zaman hatırlanır hem de saygınlık kazanır.
Kurumsal kimlik ve kurumsal imaj pazarlama yönetimi çok önemlidir. Kurumsal kimlik ve kurumsal imaj satın alma davranışını etkiler.